Entrepreneur, teken van zwakte
Geschreven door Guy Maalsté
Het lijkt een trend: ondernemers die zichzelf 'entrepreneur' noemen. Het irriteert me niet en ik vind het ook niet interessant klinken, maar het houdt me wel bezig. Niet vanwege het woord, maar de persoon die zich erachter verschuilt. Ja, je leest het goed. Verschuilt.
Wat beweegt iemand om zich als 'entrepreneur' te willen profileren? Onderscheiden van de 'gewone' ondernemer kan niet, want 'entrepreneur' betekent namelijk letterlijk 'ondernemer'. Mijn gevoel en waarnemingen leiden me naar de overtuiging dat de entrepreneur het woord 'ondernemer' niet chique of interessant genoeg vindt. Of beter gezegd: dat hij of zij zichzelf niet interessant genoeg vindt.
Die mensen wil ik graag uit hun droom helpen. Door je te omhullen met uiterlijkheden maak je jezelf niet interessanter of beter. De ondernemerskracht zit in jezelf. Niet in vertoon of neerwaartse vergelijkingen. Aanvaarden wie en wat je bent, brengt bovendien meer succes met zich mee, omdat je dichter bij je ware krachten komt. Kwetsbaar durven zijn is overigens ook een kracht. Een ondernemer die zich teveel focust op zijn imago, dus niet het imago van het bedrijf, heeft verkeerde prioriteiten. De focus moet liggen op het optimaal benutten van je kwaliteiten en mensen hiervan overtuigen.
Wellicht zal niet elke entrepreneur dit helemaal vatten. Daarom heb ik een aantal zakelijke, meer tastbare redenen op een rijtje gezet:
Goede communicatie is van levensbelang voor elke ondernemer. Het is essentieel dat men je verstaat en begrijpt. De overgrote meerderheid van de bevolking weet niet wat het woord 'entrepreneur' betekent. Daar durf ik wel een kistje wijn op in te zetten. Bij het woord 'ondernemer' kan iedereen zich wel iets voorstellen. Alleen dat is al een reden om het woord 'entrepreneur' nu meteen uit al je online profielen te schrappen.
Het kan verleidelijk zijn om in bepaalde kringen te verkeren en je vocabulaire optimaal te benutten. De meeste ondernemers zijn voor hun broodwinning echter volledig afhankelijk van 'gewone' mensen. Het behoeft geen uitleg dat je dan beter tussen en/of met die mensen kunt vertoeven dan erboven. Voeling met je doelgroep is een voorwaarde voor blijvend succes. Als de entrepreneur daarbij hoort, soit! Zo niet: weg ermee.
Uiterlijk vertoon is een teken van zwakte. Potentiële zakenpartners en klanten met mensenkennis doorzien dit. Ze zullen een ander kiezen, omdat ze de ware kracht, de echte ik niet zien. Aangezien zaken doen vaak gebeurt op basis van gunnen en vertrouwen is dit heel belangrijk om mensen voor je te winnen. Uitstralen dat je te vertrouwen bent en inhoud hebt, is overtuigender dan willen uitstralen hoe succesvol je bent. Alleen dan kan succes duurzaam zijn.
Veel entrepreneurs waren eerst 'gewoon' ondernemer. Het succes is ze echter naar hun bol gestegen. Entrepreneur klinkt nou eenmaal lekker in het rijtje Audi A8, mousserende wijn, golf, escargots, jacuzzi, Hilton en businessclass. Daar mag je ook gerust van genieten, maar blijf aarden, met twee voetjes op de grond. Ondernemen dus!